موزه هنر اسلامی در دوحه قطر

 آی. ام. پی معمار چینی الاصل ساکن آمریکا است که بیشتر شهرت خود را مدیون طراحی هرم مدرن شیشه ای به عنوان ورودی جدید موزه تاریخی لوور پاریس می باشد که در حدود دو دهه پیش ساخته شد. گرچه مطالب بسیاری درباره این طرح خوانده بودم اما زمانی که شخصا در داخل این فضا قرار گرفتم، حسی وصف ناشدنی همراه با عظمت و شکوه و تعلیق میان گذشته وحال را تجربه نمودم.

 

 

 

این معمار برجسته که به ویژه در طراحی فضاهای فرهنگی و نمایشگاهی تخصصی ویژه دارد به تازگی "موزه هنر اسلامی" در دوحه قطر را طراحی نموده است که کمتر از دو سال از بازگشایی آن می گذرد. در این بنا او عناصر معماری سنتی اسلامی را به روشی چشم نواز با معماری مدرن قرن 21 تلفیق نموده است. این مجموعه که در مساحتی بیش از 45000 مترمربع ساخته شده است به نظر می رسد که سبک معماری و المانهای مورد علاقه آی. ام. پی را در شباهتی بسیار با طرح موزه لوور او بیان می نماید. حجم هرمی مانند (زیگوراتی) و پله های نمایشگر منحنی شکل در هال مرکزی مجموعه برخی از مهمترین این شباهتها هستند.

 

 

 

یکی از اولین اقدامات پی جهت طراحی، رد کردن محترمانه تمامی سایت های پیشنهاد شده به او برای این مجموعه بود. از نظر او این بنا باید در زمینی به تنهایی و بدون ساختمانهایی در همجوار بنا می شد. از این رو، او یک تفرجگاه لبه آبی جزیره ای مانند در دوحه را که به موازات یک جاده اصلی قرار گرفته است، برای این منظور انتخاب نمود. همچنین، او در طراحی داخلی بنا لبه های سخت معماری مدرن را با فرم های هندسی وار و منحنی شکل معماری سنتی اسلامی ترکیب نموده است.

 

 

گرچه طراحی بنا چه از نظر حجم بیرونی و چه جلوه های درونی بسیار چشم نواز می باشد اما به نظر من، شاید بیش از اندازه مصنوع و خشک بوده و فقدان عناصر طبیعی در آن مشهود می باشد. به ویژه آنکه هماهنگی با طبیعت یکی از مهمترین ویژگیهای معماری اسلامی می باشد. البته شاید در این زمینه باید به اقلیم کشور قطر و طبیعت خشک آن نیز توجه نمود.

در نهایت اینکه ساخت بناهایی اینچنین در کشورهای کوچکی همچون قطر تلنگری به مسوولان کشور ماست که این کشورها از هر وسیله برای جلب گردشگر و ایجاد هویت برای خویش استفاده می کنند و ما علی رغم قرارگیری در جایگاه دهم جهان از نظر میراث معماری و رتبه پنجم دنیا به لحاظ ویژگیهای طبیعی هنوز آنچنان که باید اقدامی درخور در این زمینه انجام نداده ایم. دعوت از معماران برجسته جهان همچون آی. ام. پی برای طراحی و ساخت بناهای شاخص فرهنگی اینچنین علاوه بر اثرگذاری بر جامعه حرفه ای، تبلیغات و جلب توجه جهانی گسترده ای را در جهت شناخت هرچه بیشتر فرهنگ غنی ایران می تواند به همراه داشته باشد. امری که متاسفانه به دلیل تنگ نظریهای موجود تاکنون محقق نشده است.

/ 14 نظر / 125 بازدید
نمایش نظرات قبلی
حامد

سلام عزیز : من وب شمار و به وبلاگم اضافه کردم شما هم مرام بذار اصافه کن. http://architect2020.persianblog.ir/ راستی اگر اطلاعات معماری داری خواستی زنگ بزن تبادل کنیم 09360045230

حامد

سلام عزیز : من وب شمار و به وبلاگم اضافه کردم شما هم مرام بذار اصافه کن. http://architect2020.persianblog.ir/ راستی اگر اطلاعات معماری داری خواستی زنگ بزن تبادل کنیم 09360045230

مهیار کرمیار

با سلام گروه تجاری رویا سازان مهتاب , نماینده انحصاری متروتایل اروپا در ایران ارائه دهنده پیشرفته ترین تکنیک در سیستم سقف های شیب دار شمارا به بازدید از این وبلاگ تخصصی دعوت می نماید

یک فرد آگاه

شما درجه عالیتان را از هیئت علمی های معلوم الحال علوم تحقیقات گرفتید و آن را با افتخار در معرفی خودتان درج کردید؟ یک سوال از شما دارم، اصلا در ایران با این امکانات پژوهشی کم، تز عالی می تواند وجود داشته باشد، که بتواند وارد حوزه نظریه پردازی شود؟ آن هم در علوم و تحقیقات که نه هیئت علمی مطرحی دارد و نه کتابخانه معتبری! تز عالی آن دانشکده با توجه به فساد اداری و علمی شدید دانشکده معماری اش، در حد متوسط جهانی هم نیست! از اصول رفتار یک دکتر! نگاه عمیق، فروتنی و پرهیز از توجه به چنین مسائل سطحی و پیش پا افتاده ای است! شما اگر نزد اساتید آگاه و عالم، بفرمایید از این هیئت علمی درجه عالی گرفته اید، اصلا توجهی به تزتان نمی کنند!!! و شما را فردی سطحی می انگارند نمره 19.5 فت و فراوان و فقط به خاطر روابط در آن دانشکده، به دانشجویان داده شده و اصلا هم بی سابقه نیست، برای نمونه تز دکتر ذبیحی یا دکتر سلطان زاده را ببینید که با ضعفهای فراوان 19.5 گرفته اند و حتی یک دانشجوی لیسانس به کارهای آنان می خندد! شما انسان باهوشی هستید و بنده به عنوان یک دلسوز متاسف می شوم که این نگاه سطحی در بین دکترهای فارغ التحصیل آ

یک فرد آگاه

شما انسان باهوشی هستید و بنده به عنوان یک دلسوز متاسف می شوم که این نگاه سطحی در بین دکترهای فارغ التحصیل آن رواج پیدا کرده! پیروز باشید

خودم

فرد آگاه عزیز! گرچه با نظر شما در مورد سطح پایین علمی دانشگاههای های ایران در مقایسه با استاندارد جهانی (حتی بهترین دانشگاههای دولتی) و نمرات غیرواقعی بالا به ویژه در دانشگاههای آزاد موافقم اما بنده در معرفی خودم تنها واقعیت نمره و مدرک اخذ شده را بیان کردم. شاید به نظر شما آمده که به آن افتخار کرده ام! در عین حال فراموش نکنید که به ویژه در مقطع دکتری سطح علمی اساتید و امکانات دانشکده کمترین تاثیر را دارند و بهترین ملاک برای قضاوت در مورد ارزش کار یک پژوهشگر ارزیابی رساله او و مقالات خروجی از آن توسط افراد متخصص منصف است. در ضمن نام بردن از افراد دیگر در یک رسانه عمومی بدون آنکه امکان دفاع از خود را داشته باشند درست نمی دانم.

یک فرد آگاه

خیلی ممنون، و البته عذر من را هم به جهت جسارت وارد شده بپذیرید! بنده منظور دیگری داشتم، منظور من این است که باید افرادی آگاه و کارامد چون شما و بسیاری دیگر دست به دست هم داده و در جهت تغییر سیستم فاسد و ناکارامد فعلی حرکت کنیم و ملاکهای سطح بالاتری را برای خود برگزینیم که شما الحق و الانصاف واجد این صفات هستید. اما در مورد نامهای دیگران، اتفاقا از دیدگاه من کاملا صحیح است که این گونه افراد را به جامعه حرفه ای معرفی کنیم تا ماهیت سیستم نادرست دانشگاهی امان بیشتر آشکار شود. چرا کسانی که کمترین زحمت را کشیده اند فقط به جهت ارتباطات بیشترین نمرات بالاتر را گرفته اند؟ چرا فردی که هیئت علمی همان دانشگاه است، بی جهت مورد تقدیر و تایید قرار می گیرد؟ اما دیگران به طرز زشتی حتی تحقیر شده اند؟ آیا تغییر این روند معیوب، جر با بردن نام این افراد و حضرات اساتید حاضر در جلسه دفاع آنان، محقق می شود؟ آیا نباید ماهیت این اساتید متقلب و تزهای جعلی مورد تایید آنان، برای دیگران هم روشن شود؟ پیروز باشید

نشاطیان

مجموعه نوشته های بسیار ارزشمندتان را در حوزه شهرسازی خواندم موفق و پیروز باشید

سید مجتبی

سلام مهندس من اولین مجتمع فرهنگی مذهبی دنیا رو با رویکرد معماری سنتی مدرن شده طراحی کردم البته طرح من بر پایه آیات قرآن و عرفان بود اگه دوست داشتی به وبلاگم سر بزن تا در مورد این سبک خواص بحث کنیم www.irmemar.blogfa.com