تجربه ای عملی از طراحی شهری مشارکتی در ایران

مهندسین مشاور نگین شهر آینده با مدیریت دوستان گرانقدرم خانم دکتر شادی عزیزی و آقای دکتر حمیدرضا موسوی جهت انجام پروژه پیاده راه سازی محدوده حوزه تاریخی شهر تهران (حصار صفوی) روش های مبتکرانه جدیدی را در حال آزمون هستند که شاید بتوان آنها را در زمره اولین تجارب عملی طراحی شهری مشارکتی در ایران دانست. از جمله این راهکارهای خلاقانه و پژوهش محور، تشکیل گروههای کاری متشکل از بازیگران تاتر جهت انجام نمایش های خیابانی به منظور جمع آوری اطلاعات از ساکنان و کسبه محل به منظور بازشناسی خاطرات و منظر ذهنی آنان می باشد. برگزاری کارگاه تجربی شناخت تهران در آذرماه 1389 در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز با عنوان شهر، هنر، مردم و با هدف برانگیختن حساسیت دانشجویان نسبت به پیرامون خود و همچنین، ایجاد وبلاگ خط یازده و رادیوی اینترنتی،  ابزارهای دیگر به کار رفته جهت تماس با ذینفعان پروژه و جمع آوری داده های مرتبط از آنان بوده است. دربخشی از مقدمه این وبلاگ آمده است:

تهران شهریست چند لایه. شهریست که در آن زندگی می کنیم بی آنکه نه ما او را بشناسیم و نه آنکه او ما را بشناسد. در این شهر تکه هایی وجود دارد که در بین لایه های بیشمارش گم شده است که با پیدا کردنشان و کنار هم قرار دادن همگی این تکه های پیدا و پنهان، شهری جدید پدیدار می گردد که هم ما برای او آشناییم و هم او برای ما !

تهران ناشناخته کنونی از زهدان حصار صفوی محصور در میان برج بارو هایی بلند زاده شده که در محدوده تقریبی منطقه دوازده تهران بزرگ امروزی قرار گرفته است که خواستگاه و ریشه های هر یک از اهالی این شهر به مثابه تکه های گمشده ایست که در آنجا جامانده است. ما، گروهی از جویندگان، به دنبال تکه های گمشده تهرانی می گردیم که در لایه هایش گم شده است، تا در واقع از این طریق خود را بجوییم و در این راه هر جوینده به روش های سازگار با مهارتها، تجربیات و کنجکاویهایش به جستجوی تهران می آید و رسانه خودش را برای ارائه آنها استفاده می نماید.
اگر می خواهید در سفر به این تهران گمشده و کشف شهر جدید با ما همراه باشید تا در کنار هم این کار را انجام بدهیم فعلا راههای زیر وجود دارد و به زودی راههای ارتباطی جدیدی نیز ایجاد می گردد.

/ 4 نظر / 18 بازدید
حسین حمیدی

سلام آقای دکتر سپاس از پاسخ درخور و کامل شما

علیرضا شیخ الاسلامی

به نام خداوند جان و خرد دانش و معرفت جوامع بشري حاصل تلاش انديشمندان و نتيجه تفكر كاوشگرانه‌اي است كه طي قرن‌هاي متمادي صورت پذيرفته است و با انتقال به نسل‌هاي بعد و افزودن به آن به صورت كنوني درآمده است. دانش و معرفت بشر، از ويژگي‌ افزايشي و گسترش يابنده و كاربردي با در نظر گرفتن فراز و نشيب‌هاي تاريخي، برخوردار بوده است. خاستگاه و منشاء تلاش و جستجوي متفكرانه بشر براي دستيابي به شناخت و معرفت همه جانبه را مي‌توان در نياز فطري انسان به دانستن و نيز تامين نيازهاي زندگي او دانست. در چند دهه اخير، زمينه‌هاي كاربردي مطالعات و پژوهش‌هاي جغرافيايي در حوزه‌هاي تخصصي مختلف، بيش از پيش مطرح و شناخته شده است. تا جايي كه مي‌بايد اذعان نمود، هيچ علمي به اندازه جغرافيا در شناخت توان‌هاي محيطي و چگونه زيستن اجتماعات انساني، چگونگي بهره‌برداري از منابع و تامين نيازهاي بشر و سرانجام روند تصميم‌ سازي‌ها و برنامه‌ريزي‌ها و مديريت بهره‌برداري از منابع نمي‌تواند موثر افتد. اساسي‌ترين نياز در فرآيند توسعه همه جانبه، نهادينه كردن فرهنگ تحقيق و پژوهش‌هاي علمي و تخصصي در سطح جامعه است. روشن است كه بدون انجام اين مهم نمي

علیرضا شیخ الاسلامی

فصل‌نامه « راهنماي نگارش مقاله در فصل‌نامه جغرافيايي«چشم انداز زاگرس» چشم‌انداز زاگرس» از انتشارات دانشگاه آزاد اسلامي واحد بروجرد است. رعايت دستور‌العمل‌هاي زير در نگارش مقاله‌هاي تحقيقي و تحليلي مربوط به موضوعات مختلف جغرافيا و برنامه‌ريزي شهري كه براي چاپ ارسال مي‌گردد ضروري است. مقالات پس از بررسي و تاييد به وسيله هيات تحريريه مجله، قابل چاپ خواهد بود. 1. مقاله بايد نتيجه پژوهش‌هاي شخصي نويسنده (ها) باشد و قبلاً در نشريه‌اي چاپ نشده باشد. در مورد مقالات ارائه شده در مجامع علمي، مشخصات كامل مجمع بايد با مقاله همراه گردد. ترجمه‌هايي كه به تاييد هيات تحريريه رسيده و از كيفيت خوبي برخوردار باشند نيز پذيرفته مي‌شود. 2. مقالات مروري(Review Articles) از نويسندگان مجرب و صاحب مقالات پژوهشي در زمينه مورد بحث به شرطي پذيرفته مي‌شود كه منابع معتنابهي مستند تحقيق قرار گرفته باشد. 3. مقاله بايد سليس، روان و از نظر دستور زبان صحيح باشد و در انتخاب واژه‌ها دقت كافي شده باشد. مقاله مي‌تواند به زبان فارسي يا انگليسي باشد. 4. در متن فارسي بايد تا حد امكان از معادل فارسي كلمات لا

مهدی بوترابی Mehdi Boutorabi

[نیشخند][گل]