طرح و شهر

بیان مسائل تخصصی معماری و شهرسازی، ایجاد مکانی برای هم اندیشی و تبادل نظر، اطلاع رسانی و افزایش دامنه آگاهیهای عمومی و فردی درباره موضوعات مختلف حرفه ای، از اهداف اصلی ایجاد این فضای مجازی می باشد

موزه هنر اسلامی در دوحه قطر

 آی. ام. پی معمار چینی الاصل ساکن آمریکا است که بیشتر شهرت خود را مدیون طراحی هرم مدرن شیشه ای به عنوان ورودی جدید موزه تاریخی لوور پاریس می باشد که در حدود دو دهه پیش ساخته شد. گرچه مطالب بسیاری درباره این طرح خوانده بودم اما زمانی که شخصا در داخل این فضا قرار گرفتم، حسی وصف ناشدنی همراه با عظمت و شکوه و تعلیق میان گذشته وحال را تجربه نمودم.

 

 

 

این معمار برجسته که به ویژه در طراحی فضاهای فرهنگی و نمایشگاهی تخصصی ویژه دارد به تازگی "موزه هنر اسلامی" در دوحه قطر را طراحی نموده است که کمتر از دو سال از بازگشایی آن می گذرد. در این بنا او عناصر معماری سنتی اسلامی را به روشی چشم نواز با معماری مدرن قرن 21 تلفیق نموده است. این مجموعه که در مساحتی بیش از 45000 مترمربع ساخته شده است به نظر می رسد که سبک معماری و المانهای مورد علاقه آی. ام. پی را در شباهتی بسیار با طرح موزه لوور او بیان می نماید. حجم هرمی مانند (زیگوراتی) و پله های نمایشگر منحنی شکل در هال مرکزی مجموعه برخی از مهمترین این شباهتها هستند.

 

 

 

یکی از اولین اقدامات پی جهت طراحی، رد کردن محترمانه تمامی سایت های پیشنهاد شده به او برای این مجموعه بود. از نظر او این بنا باید در زمینی به تنهایی و بدون ساختمانهایی در همجوار بنا می شد. از این رو، او یک تفرجگاه لبه آبی جزیره ای مانند در دوحه را که به موازات یک جاده اصلی قرار گرفته است، برای این منظور انتخاب نمود. همچنین، او در طراحی داخلی بنا لبه های سخت معماری مدرن را با فرم های هندسی وار و منحنی شکل معماری سنتی اسلامی ترکیب نموده است.

 

 

گرچه طراحی بنا چه از نظر حجم بیرونی و چه جلوه های درونی بسیار چشم نواز می باشد اما به نظر من، شاید بیش از اندازه مصنوع و خشک بوده و فقدان عناصر طبیعی در آن مشهود می باشد. به ویژه آنکه هماهنگی با طبیعت یکی از مهمترین ویژگیهای معماری اسلامی می باشد. البته شاید در این زمینه باید به اقلیم کشور قطر و طبیعت خشک آن نیز توجه نمود.

در نهایت اینکه ساخت بناهایی اینچنین در کشورهای کوچکی همچون قطر تلنگری به مسوولان کشور ماست که این کشورها از هر وسیله برای جلب گردشگر و ایجاد هویت برای خویش استفاده می کنند و ما علی رغم قرارگیری در جایگاه دهم جهان از نظر میراث معماری و رتبه پنجم دنیا به لحاظ ویژگیهای طبیعی هنوز آنچنان که باید اقدامی درخور در این زمینه انجام نداده ایم. دعوت از معماران برجسته جهان همچون آی. ام. پی برای طراحی و ساخت بناهای شاخص فرهنگی اینچنین علاوه بر اثرگذاری بر جامعه حرفه ای، تبلیغات و جلب توجه جهانی گسترده ای را در جهت شناخت هرچه بیشتر فرهنگ غنی ایران می تواند به همراه داشته باشد. امری که متاسفانه به دلیل تنگ نظریهای موجود تاکنون محقق نشده است.

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ۱۱:٠٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۳/٧
تگ ها :