طرح و شهر

بیان مسائل تخصصی معماری و شهرسازی، ایجاد مکانی برای هم اندیشی و تبادل نظر، اطلاع رسانی و افزایش دامنه آگاهیهای عمومی و فردی درباره موضوعات مختلف حرفه ای، از اهداف اصلی ایجاد این فضای مجازی می باشد

هنر عمومی در مزارع برنج ژاپنی

در چند سال اخیر، کشاورزان ژاپنی به ابتکاری جالب در جهت گسترش هنر عمومی در قالب مزارع برنج دست زده اند. چنانچه با استفاده از کاشت ساقه های برنج در چهار رنگ، تصاویر بسیار جالبی را که به اسطوره های تاریخی، بومی و بین المللی اشاره دارد، خلق کرده اند. 

همین امر سبب جذب گردشگران بسیار به روستاهای کوچک و در نتیجه درآمدزایی برای این زیستگاههای کوچک گردیده است. به عنوان مثال، روستای آئوری در 600 مایلی شمال توکیو که این شیوه هنری را درسال 1993 آغاز نمود، در سال جاری بالغ بر 150000 نفر بازدیدکننده را به سوی خود جذب کرد در حالیکه جمعیت این روستا تنها 8700 نفر می باشد.

 

 

 

 

گرچه در 9 سال اول شروع کار، طرحها ساده و اجرای آنها به صورت داوطلبانه از طرف افراد محلی بودند اما ایده ها به تدریج پیچیده تر و جذاب تر شدند. در سال 2005، توافقنامه هایی میان صاحبان زمین و مقامات محلی برای ایجاد طرحهای بسیار بزرگ منعقد گردید. یک سال بعد، سازمان دهندگان از رایانه برای تعیین محل کاشت دقیق ساقه های برنج در چهار رنگ متفاوت استفاده نمودند.

 

به نظر می رسد این تجربه جالب مصداق بارز راهبرد توسعه شهری City Development Strategy (CDS) باشد که به عنوان یکی از جدیدترین نظریه های شهرسازی بر توجه هر منطقه زیستی بر پتانسیل های موجود بومی جهت درآمدزایی تاکید می نماید. در عین حال، این نمونه می تواند به عنوان الگویی موفق به ویژه برای شهرها و روستاهای حاشیه جنوبی دریای خزر کشورمان مورد استفاده قرار گیرد.

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ۱٠:٢٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/۸
تگ ها :