طرح و شهر

بیان مسائل تخصصی معماری و شهرسازی، ایجاد مکانی برای هم اندیشی و تبادل نظر، اطلاع رسانی و افزایش دامنه آگاهیهای عمومی و فردی درباره موضوعات مختلف حرفه ای، از اهداف اصلی ایجاد این فضای مجازی می باشد

نقش حرکت پیاده و پیاده راه ها در توسعه پایدار شهرها

هشتمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک در تاریخ 24-25 اردیبهشت ماه در هتل المپیک برگزار گردید. در این کنفرانس دو روزه که در 9 محور؛ حمل و نقل همگانی، سیستم هوشمند حمل و نقل، مدیریت تقاضای سفر، برنامه ریزی حمل و نقل، ایمنی ترافیک و ریسک، حمل و نقل و توسعه پایدار، مهندسی ترافیک، اقتصاد حمل و نقل و مدیریت سیستمهای حمل و نقل اعلام فراخوان نموده بود، درمجموع حدود 160 مقاله برای ارائه و چاپ در مجلد خلاصه مقالات همایش انتخاب گردیدند.

گذشته از برخی اشکالات و بی نظمی ها در برگزاری همایش، سخنرانی شهردار تهران در مراسم افتتاحیه که بر تغییر رویکرد از "خودرومحوری" به "پیاده محوری" و "حمل و نقل همگانی" در توسعه شهرهای کشور تاکید داشت، از نکات قابل توجه و ارزشمند کنفرانس بود. گرچه به نظر می رسد که تا تغییر نگرش متخصصان ترافیک کشور به سمت توجه به حمل و نقل غیرموتوری هنوز زمان زیادی باقی مانده است. آن گونه که این امر در عدم هماهنگی اکثریت مقالات پذیرفته شده با شعار همایش امسال که تحت عنوان "حمل و نقل شهروند محور" تبیین گردیده بود، کاملا مشهود بود.

در هرحال، مقاله ای از اینجانب با عنوان "نقش حرکت پیاده و پیاده راه ها در توسعه پایدار شهرها" در این کنفرانس ارائه گردید که ظاهرا تنها مقاله پذیرفته شده مرتبط با بحث "حرکت پیاده" بود. در ذیل چکیده این مقاله آمده است:

 

چکیده

یکی از مهمترین ویژگی شهرها که آنها را از دیگر زیستگاههای بشری متمایز می سازد، سرعت حرکت انسانها و کالاها در آنها بوده و حمل و نقل به یکی از مهمترین چالش های شهرنشینی معاصر در سراسر جهان بدل گردیده است. از سویی دیگر، امروزه به شدت بر توسعه پایدار و توجه به آن در ابعاد مختلف زندگی انسانها تاکید گردیده و اقدامات علمی و عملی بسیاری جهت جایگزینی روش های سازگار با محیط زیست بجای توسعه های خطی در حال انجام می باشد. تشویق به حرکت پیاده و ایجاد پیاده راه ها و تسهیلات مرتبط از همین منظر مورد توجه قرار گرفته و مطالعات مختلف بیانگر سابقه بیش از سه دهه ای کشورهای پیشرو در این زمینه می باشد. این در حالی است که متاسفانه شواهد زیادی در دست است که در کشور ما پیاده روی حتی بعنوان روشی از حمل و نقل ناشناخته مانده است. در نگارش این مقاله مهمترین منابع و تارنگارهای مرتبط با مفاهیم "توسعه پایدار" و "حرکت پیاده" مورد بررسی قرارگرفته و در نهایت نقش پیاده راه ها در توسعه پایدار شهرها و اصول پیشنهادی جهت ایجاد یک محدوده پیاده مدار پایدار تبیین گردیده است. نتایج این مطالعه نشان می دهند که پیاده روی یکی از پایدارترین روشهای حمل و نقل بوده و می تواند از جنبه های مختلف کالبدی، اجتماعی، زیست محیطی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی سبب توسعه پایدار شهرها گردد. همچنین، پیاده را ه ها که بستر اصلی حرکت پیاده هستند، در سطح شهرها همانند "کانون های رشد" عمل کرده و تاثیر بسزایی در اصلاح و تحریک فضاهای پیرامونی خویش ایفا می نمایند.

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ۸:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۳/۱٦
تگ ها :