طرح و شهر

بیان مسائل تخصصی معماری و شهرسازی، ایجاد مکانی برای هم اندیشی و تبادل نظر، اطلاع رسانی و افزایش دامنه آگاهیهای عمومی و فردی درباره موضوعات مختلف حرفه ای، از اهداف اصلی ایجاد این فضای مجازی می باشد

جهانی شدن طراحی شهری و کوکاکولای معماری

شاید اولین و بارز‌ترین امواج ناشی از جهانی شدن را بتوان در ابعاد اقتصادی جستجو کرد. آنچنان که تسلط مارک‌های صنعتی و تجاری ایالات متحده آمریکا و کشورهای هم پیمانش همچون کوکاکولا، مک دونالد، نایک و استارباک در سراسر دنیا را می‌توان نمادهایی از جهانی شدن دانست. گسترش حضور این مارک‌های تجاری در همه کشورهای جهان از شرق تا غرب، از شمال تا جنوب و از فقیر تا غنی در واقع تفسیر نظر تئودور لویت در سال ۱۹۸۳ است که: «هر جایی، هر چیزی، بیشتر و بیشتر شبیه هر چیز دیگری می‌شود. زیراکه ساختار بر‌تر جهانی به صورت بی‌وقفه‌ای در حال همسان شدن می‌باشد.»

 

 

برنامه ریزی و طراحی شهر‌ها نیز به عنوان پدیده‌ای پیچیده، پویا و چندبعدی که کاملا متأثر از مسائل اجتماعی، اقتصادی و... هستند، از آثار پدیده جهانی شدن در امان نمانده‌اند. در یک بازه زمانی بسیار کم، یکسان شدن مصرف گرایی جهانی تأثیر موازی خود را در همسان شدن مراکز شهری در سراسر جهان بر جای گذارده است. بلوک‌های اداری با دیوار شیشه‌ای تبدیل به کوکاکولای معماری شدند. از سویی دیگر، این تمایل به تکرار الگوهای کالبدی موجود در شهرهای غربی توسط شهرهایی که در حال رقابت برای ارتقاء خودشان به عنوان «جهانی» هستند نیز تشدید شده است.

متن کامل این یادداشت را می توانید در پایگاه خبری شهر الکترونیک در اینجا ملاحظه فرمایید.

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ۱٠:٢٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٢/۱۳
تگ ها :