طرح و شهر

بیان مسائل تخصصی معماری و شهرسازی، ایجاد مکانی برای هم اندیشی و تبادل نظر، اطلاع رسانی و افزایش دامنه آگاهیهای عمومی و فردی درباره موضوعات مختلف حرفه ای، از اهداف اصلی ایجاد این فضای مجازی می باشد

خطوط پرسرعت تاکسیرانی: بایدها و نبایدها

ایجاد خطوط ویژه وسایل نقلیه پرسرنشین که عبارت از اختصاص یک خط عبوری از بزرگراه‌ها و شریان‌های شهری به خودروهایی با حداقل دو سرنشین و بیشتر است به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های مدیریت تقاضای سفر شناخته می‌شود. هدف اصلی از این کار نیز ایجاد انگیزه در دارندگان خودروهای شخصی به پرهیز از حرکت به صورت تک سرنشین و تشویق آنان به استفاده از حمل و نقل همگانی و یا همپیمایی است.

همپیمایی نیز که به معنای یافتن همسفرهایی از دوستان و آشنایان با مسیرهای حرکتی مشترک است، در واقع از نتایج توسعه خطوط ویژه وسایل نقلیه پرسرنشین بوده که امروزه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق ایجاد وب سایت‌های همپیمایی کمک شایانی به گسترش آن کرده است. در مجموع، شیوه‌هایی همچون ایجاد خطوط ویژه وسایل نقلیه پرسرنشین و همپیمایی را می‌توان در زمره حمل ونقل نیمه عمومی به شمار آورد.

 

 

گرچه ایجاد خطوط ویژه وسایل نقلیه پرسرنشین از سال‌ها قبل توسط کار‌شناسان حمل و نقل و ترافیک مورد تاکید قرار گرفته است اما به تازگی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیهای شهر تهران از در دست مطالعه بودن طرح ایجاد خطوط پرسرعت تاکسیرانی در شهر تهران و جلب موافقت اولیه شهردار پایتخت جهت اجرای این طرح در سال ۹۱ خبر داده است. همچنین، وی با بیان اینکه در این خطوط تنها خودروهایی با سه سرنشین به بالا اجازه حرکت خواهند داشت، از مسیرهای خیابان شهید بهشتی، خیابان مطهری، قسمتی از مسیرهای ویژه حد فاصل چهارراه تهرانپارس- میدان آزادی و میدان راه آهن - میدان ونک به عنوان محورهای در دست بررسی برای اجرای طرح مذکور نام برده است.

متن کامل این یادداشت را می توانید در پایگاه خبری شهر الکترونیک در اینجا ملاحظه فرمایید.

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ٧:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/۳
تگ ها :