طرح و شهر

بیان مسائل تخصصی معماری و شهرسازی، ایجاد مکانی برای هم اندیشی و تبادل نظر، اطلاع رسانی و افزایش دامنه آگاهیهای عمومی و فردی درباره موضوعات مختلف حرفه ای، از اهداف اصلی ایجاد این فضای مجازی می باشد

خشايارشا، آکروپوليس و ۳۰۰

این روزها اکران فیلم ۳۰۰ که تصویری خشن و غیرواقعی از ایرانیان دوره هخامنشی و ارتش خشایارشا در نبرد ترموپیل با یونانیان به نمایش گذارده به بحث داغ رسانه های فارسی زبان تبدیل شده و هریک به نحوی اعتراض خود را در این زمینه اعلام داشته اند.

تصویری از خشایارشا در فیلم “۳۰۰ اسپارتی” ساخته سال ۱۹۶۲

گذشته از اینکه اصولا این فیلم یک انیمیشن هالیوودی بوده و با مولفه های معمول این نوع فیلمها برای فروش بیشتر تهیه شده است و برداشت های سیاسی و ناسیونالیستی از آن شاید زیاد منطقی نباشد به نظر می رسد که این اتفاق حداقل از چند جنبه حاوی نکات ارزشمندی بوده است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و طبق معمول در هیاهوی افراط و تفریط های فرهنگ ایرانی نادیده انگاشته شده است. یکی اینکه به مصداق مثل معروف «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» دوره ای از تاریخ کهن این کشور که در سالیان اخیر سعی در کتمان یا کمرنگ کردن آن شده بود امروز حتی از سوی همان مخالفان مورد توجه، معرفی و دفاع قرار گرفته است.

دیگر اینکه صفات برجسته انسانی شاهان هخامنشی و ازجمله خشایارشا بار دیگر به این بهانه برای نسل امروز یادآوری، تفسیر و تبیین گردیده است.  ازجمله اینکه مشهور است که اسکندر وقتی که تخت جمشید را به آتش کشید، مجسمه خشایارشا به روی زمین افتاد و اسکندر گفت: «آیا باید بخاطر روح عالی و صفات نیکویت تو را از روی زمین بردارم یا بگذارم که روی زمین بمانی تا بخاطر تاخت و تازت به یونان مجازات شوی؟»

اما در این بین مطلبی که در مورد جنگ خشایارشا با یونانیان و تصرف آتن (بعنوان مرکز قدرت مغرب زمین در آن دوران) و بویژه در رابطه با تاریخ معماری برایم بسیار جالب بود و کمتر مورد توجه قرار گرفته است اینکه خشایارشا پس از فتح آتن دستور داد که سپاهیان او به معبد آکروپولیس تعرض ننموده و آن را سالم نگه دارند. امری که علاوه بر آنکه نشان از فرهنگ دوستی و احترام ایرانیان به مقدسات دیگر آیین ها بوده بیانگر واقعیتی غرورانگیز اما مغفول مانده است:

«شاید تاریخ معماری جهان و غرب به هیچ کس به اندازه  خشایارشا و ایرانیان مدیون نباشد که آکروپولیس را بعنوان سمبل و نماد دوران کلاسیک برای حرفه مندان، علاقمندان، پژوهشگران، گردشگران و عموم نسل امروز حفظ نمودند!»

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ۱٠:٤۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۱٢/٢٥
تگ ها :