طرح و شهر

بیان مسائل تخصصی معماری و شهرسازی، ایجاد مکانی برای هم اندیشی و تبادل نظر، اطلاع رسانی و افزایش دامنه آگاهیهای عمومی و فردی درباره موضوعات مختلف حرفه ای، از اهداف اصلی ایجاد این فضای مجازی می باشد

مصاحبه با شبکه جهانی صدای آشنا؛ تعاملات اجتماعی در ساختارهای شهری

مصاحبه اینجانب با شبکه جهانی صدای آشنا با موضوع تعاملات اجتماعی در ساختارهای شهری که در بخش صدای دیدار برنامه فرهنگ نامه پخش گردیده است را می توانید در اینجا بشنوید.

 

 

 پس از ورود به لینک مذکور، از بخش آخرین فایلهای پیوست برنامه، فایل صوتی 12/07/1391 را دانلود نموده و این مصاحبه را به مدت 5/22 دقیقه (از دقیقه 18:45 تا 40 فایل مذکور) گوش فرا دهید.

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ٥:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٩/٢٤
تگ ها :

پیاده‏ راه 17 شهریور : تشخیص کارشناسی یا ...؟!

درباره پروژه پیاده راه سازی محور 17 شهریور از میدان امام حسین تا میدان شهدا تاکنون مطالب گوناگونی توسط افراد مختلف ارائه شده است. یکی از نقدهای خوبی که در این زمینه دیدم، یادداشتی است که توسط سرکار خانم مونا لواسانی در نظر آنلاین ارائه شده که به طور کامل و بدون تغییر در زیر آورده شده است:

 

یکی از تغییر رویکردهای مدیریت شهری تهران در سال‏های اخیر، توجه به سیاست پیاده ‏محوری و در دستور کار قرار گرفتن آن در برخی سازمان‏ها از جمله سازمان زیباسازی است.
موفقیت نسبی تجربه پیاده ‏راه سپهسالار (بازارکفش) و میدان 15 خرداد (بازار بزرگ) و دریافت بازخورد مثبت و رضایت‏ بخش از شهروندان، مدیریت شهری را در استمرار این سیاست تا برگزاری همایش "زندگی پیاده در شهر" و شخص شهردار را در حمایت از پروژه‏ های از این قبیل مصمم‏ تر ساخت.
در ادامه این روند، یکی از پروژه‏های در دست اجرا، پیاده‏ راه 17 شهریور حد فاصل میدان شهدا تا میدان امام حسین است. در اینکه وضع موجود این میادین و معابر به عنوان یکی از مراکز و هسته‏ های مهم پایتخت نیاز به اصلاح و ساماندهی داشته، شکی نیست. اما به نظر می رسد انتخاب این سیاست و نحوه اجرای آن از جانب بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان مورد سوال است.

 

 

 

پیاده‏ راه سازی اقدامی در حمایت از حقوق شهروندان و اولویت زندگی پیاده است. اما عدم رعایت شاخص‏ های یک پیاده راه موفق و سنجیده شده می‏تواند به تضییع حقوق شهروندان و حتی مرگ شهر در آن محدوده بیانجامد:
1.مکانیابی پیاده‏ راه با توجه به نیاز شهروندان و عملکردهای شاخص شهری یکی از این معیارهاست. کدامیک از کاربری‏ های مهم در وضع موجود این محدوده نیاز به پیاده‏ راه را گوشزد می‏کردند؟
2.از دیگر معیارها رعایت فواصل متعارف برای پیاده ‏روی و دسترس ‏پذیری طول مسیر است. با حذف کامل سواره و بدون تسهیلات حمل و نقل عمومی هم‏سطح چگونه می‏توان انتظار حفظ رونق یک پیاده‏ راه به طول 1200 متر را با شیب شمالی-جنوبی در تهران داشت؟
3.آیا خرید یکباره بخش عظیمی از بافت ریزدانه مجاور و طراحی چندین دانه درشت شهری که عملکردی مناسبتی و آیینی و فعالیتی موسمی و غیر مستمر دارند (مسجد، تکیه و ...)، در راستای تقویت تنوع زندگی شهر است؟
4.روند تغییر صنف عمده واحدهای تجاری محدوده (نمایشگاه اتومبیل و موتورسیکلت به داروخانه و ...) از اولین پی‏آمدهای این اقدام پس از قطع جریان سواره است. به استناد تجارب مشابه دنیا و پیش‏بینی کارشناسان، تغییر کاربری‏ ها، نوسازی‏ ها و جابجایی ساکنان و بافت محلی و قدیمی در دراز مدت تحت تاثیر این پروژه به این محدوده تحمیل خواهد شد و درونزا محسوب نمی‏شود. چنین تغییراتی (حتی اگر برپایه مطالعاتی کلان و همه جانبه به عنوان راه حلی برای تمامی معضلات محدوده تشخیص داده شده باشد) می ‏بایست با جذب مشارکت مردم و در دراز مدت و با مهیا کردن بستر تغییرات صورت پذیرد. چراکه باور به موجودیت شهر به عنوان یک کل شکل یافته از اجزایی پویا و حائز نقش، دوران اقداماتی فرمایشی، ضربتی و یکسویه را سرآورده است.
نگرانی جامعه متخصص از وارونه شدن نتایج اجرای سیاست پیاده‏ محوری به شکلی افراطی و بدون رعایت ضوابط و ملاحظاتی از قبیل مکانیابی است. در اینصورت پیش از آنکه شهر و شهروندان از مواهب اتخاذ این رویکرد بهره‏ مند شوند، مدیریت شهر، ناهنجاری‏ها و معضلات جدید اقدامات غیرکارشناسی را شاهدی بر ناکارآمدی باور به حقانیت زندگی پیاده دانسته و گام بعدی را به صورت حرکتی تفریطی موجب شود.

 

در همین زمینه: به بهانه ساخت پیاده راه آیینی نوشته دکتر سید مهدی معینی

 

پی نوشت: بهتر است پیشنهاد دهندگان این پروژه به این پرسش پاسخ دهند که این محور چند معیار از 16 معیاری را که دام نوزی درخصوص مکانیابی پیاده راه ها بیان داشته (ر.ک: کتاب پیاده راه های اینجانب صص 71-85) را دارا می باشد؟ اولویت این پروژه در میان سایر طرح های موضعی پیشنهادی اسناد طرح تفصیلی جدید تهران چگونه بوده است؟ و اینکه با فرض برخورداری این طرح از یک مطالعه کارشناسی و توجیهی قابل قبول، آیا بهتر نبود که این پروژه (به ویژه با وجود حدود 80 کاربری نامتجانس یعنی خدمات مرتبط با اتومبیل و موتورسیکلت) در چند فاز و به صورت گام به گام اجرا می شد؟

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ٤:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٩/٤
تگ ها :