طرح و شهر

بیان مسائل تخصصی معماری و شهرسازی، ایجاد مکانی برای هم اندیشی و تبادل نظر، اطلاع رسانی و افزایش دامنه آگاهیهای عمومی و فردی درباره موضوعات مختلف حرفه ای، از اهداف اصلی ایجاد این فضای مجازی می باشد

اتصال راه آهن چین و اروپا از زیر دریا توسط ترکیه

دومین نمایشگاه سرمایه گذاری، تجهیزات زیرساختی و پشتیبانی حمل و نقل ریلی آسیا- اروپا در روز پنجشنبه 19 اسفندماه 1390 در استانبول ترکیه افتتاح شد. مراسم گشایش این نمایشگاه که در حدود 200 شرکت از ترکیه و بیش از 25 کشور دیگر جهان در آن شرکت دارند، با سخنان وزیر حمل و نقل، صنایع دریایی و ارتباطات ترکیه آغاز شد. همچنین، مقامات بلندپایه ای از سایر کشورهای آسیایی و اروپایی همچون بلغارستان، ترکمنستان، جمهوری چک و روسیه نیز در افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشتند.

 

 

به طور کلی، برگزاری دومین نمایشگاه سرمایه گذاری، تجهیزات زیرساختی و پشتیبانی حمل و نقل ریلی آسیا- اروپا در استانبول را می توان بخشی از برنامه دولت ترکیه به منظور گسترش هرچه بیشتر حمل نقل ریلی با هدف گذاری سال 2023 دانست. این کشور درصدد است تا با یک سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری تا سال 2023 میلادی 10 هزار کیلومتر خطوط ریلی قطارهای پرسرعت (250 کیلومتر بر ساعت) و 4 هزار کیلومتر خطوط ریلی معمولی را ایجاد کند. در صورت تحقق این برنامه، ترکیه پس از کشور چین از طولانی ترین خطوط ریلی در سراسر جهان برخوردار خواهد شد.

متن کامل گزارش تهیه شده توسط اینجانب از دومین نمایشگاه حمل و نقل ریلی آسیا- اروپا در استانبول  را می توانید در پایگاه خبری شهر الکترونیک در اینجا ملاحظه فرمایید.

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ۸:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/٢۸
تگ ها :

واژگان زبان تخصصی شهرسازی

قابل توجه دانشجویان کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری

واحد علوم و تحقیقات شهر قدس

 

دانشجویان درس زبان تخصصی شهرسازی می توانند واژگان و اصطلاحات تخصصی را مشتمل بر 9 صفحه به ترتیب زیر دانلود و تهیه نمایند:

 

صفحه اول

صفحه دوم

صفحه سوم

صفحه چهارم

صفحه پنجم

صفحه ششم

صفحه هفتم

صفحه هشتم

صفحه نهم

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ۸:۱٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/٢۸
تگ ها :

مجتمع های ایستگاهی مترو: گره گشا یا گره زا!

در چند سال اخیر، با مشخص شدن مشکلات فراوان ناشی از توسعه بی‌رویه خودروهای شخصی، تغییر رویکردی به سمت گسترش حمل و نقل همگانی در شهرهای کشورمان به ویژه کلانشهر‌ها ایجاد شده است. این سیاست درست، عمدتا به شکل توسعه شیوه‌هایی چون مترو و اتوبوس تندرو (BRT) نمود پیدا کرده است. در این میان، سامانه مترو گرچه تاکنون در شهرهای معدودی چون تهران و مشهد جنبه اجرایی به خود گرفته است اما به دلیل جهت گیری ناگزیر سایر شهر‌ها به سمت این سامانه، حجم سرمایه گذاری و سفرهای قابل انجام با این وسیله -که قابل مقایسه با هیچ کدام از دیگر شیوه‌ها نیست-، از اهمیتی به مراتب بیشتر از سایر سامانه‌های حمل و نقل همگانی برخوردار است.

 

 

در همین راستا، «مجتمع‌های ایستگاهی مترو» اصطلاحی است که در چند سال اخیر در شهر تهران متداول شده و به ساختمان‌ها و تاسیساتی اطلاق می‌شود که در محل ایستگاههای مترو ساخته شده است. رویکرد اصلی نیز که منجر به شکل گیری این مجموعه‌ها شده درآمدزایی شرکت بهره برداری مترو از طریق اخذ مجوز حداکثر تراکم فضاهای تجاری- اداری و واگذاری آن به سایر سرمایه گذاران بخش عمومی و خصوصی بوده است.

متن کامل این یادداشت را می توانید در پایگاه خبری شهر الکترونیک در اینجا ملاحظه فرمایید.

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ٩:٤۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/۱٠
تگ ها :

خطوط پرسرعت تاکسیرانی: بایدها و نبایدها

ایجاد خطوط ویژه وسایل نقلیه پرسرنشین که عبارت از اختصاص یک خط عبوری از بزرگراه‌ها و شریان‌های شهری به خودروهایی با حداقل دو سرنشین و بیشتر است به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های مدیریت تقاضای سفر شناخته می‌شود. هدف اصلی از این کار نیز ایجاد انگیزه در دارندگان خودروهای شخصی به پرهیز از حرکت به صورت تک سرنشین و تشویق آنان به استفاده از حمل و نقل همگانی و یا همپیمایی است.

همپیمایی نیز که به معنای یافتن همسفرهایی از دوستان و آشنایان با مسیرهای حرکتی مشترک است، در واقع از نتایج توسعه خطوط ویژه وسایل نقلیه پرسرنشین بوده که امروزه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق ایجاد وب سایت‌های همپیمایی کمک شایانی به گسترش آن کرده است. در مجموع، شیوه‌هایی همچون ایجاد خطوط ویژه وسایل نقلیه پرسرنشین و همپیمایی را می‌توان در زمره حمل ونقل نیمه عمومی به شمار آورد.

 

 

گرچه ایجاد خطوط ویژه وسایل نقلیه پرسرنشین از سال‌ها قبل توسط کار‌شناسان حمل و نقل و ترافیک مورد تاکید قرار گرفته است اما به تازگی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیهای شهر تهران از در دست مطالعه بودن طرح ایجاد خطوط پرسرعت تاکسیرانی در شهر تهران و جلب موافقت اولیه شهردار پایتخت جهت اجرای این طرح در سال ۹۱ خبر داده است. همچنین، وی با بیان اینکه در این خطوط تنها خودروهایی با سه سرنشین به بالا اجازه حرکت خواهند داشت، از مسیرهای خیابان شهید بهشتی، خیابان مطهری، قسمتی از مسیرهای ویژه حد فاصل چهارراه تهرانپارس- میدان آزادی و میدان راه آهن - میدان ونک به عنوان محورهای در دست بررسی برای اجرای طرح مذکور نام برده است.

متن کامل این یادداشت را می توانید در پایگاه خبری شهر الکترونیک در اینجا ملاحظه فرمایید.

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ٧:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/۳
تگ ها :