طرح و شهر

بیان مسائل تخصصی معماری و شهرسازی، ایجاد مکانی برای هم اندیشی و تبادل نظر، اطلاع رسانی و افزایش دامنه آگاهیهای عمومی و فردی درباره موضوعات مختلف حرفه ای، از اهداف اصلی ایجاد این فضای مجازی می باشد

ده گام کپنهاگ برای پیاده مداری

کپنهاگ، یکی از بزرگترین شهرهای پیاده دنیاست. اگرچه این شهر با شاخصه های میراث تاریخی ویژه اش همچون یک شبکه خیابانی قرون وسطایی باریک اعتبار یافته است اما به صورت مداوم در جهت بهبود کیفیت زندگی خیابانی خود در حال فعالیت بوده است.


 


 

در 40 سالی که خیابان اصلی کپنهاگ -اشتروگت- به یک محدوده کاملاً پیاده تبدیل شده است، برنامه ریزان شهری گام‌های کوچک بی‌شماری در جهت تغییر شکل شهر از یک مکان اتومبیل مدار به یک محیط شهروندگرا برداشته اند. فضاهای پیاده مدار مرکزی این شهر در طی یک برنامه 40 ساله از ابتدای دهه 1960 تا اواخر قرن گذشته به بیش از 6 برابر افزایش یافته اند. همین اقدامات سبب شد که کپنهاگ به عنوان یکی از موفق ترین شهرهای پیاده جهان در ژوئن سال 2004 پذیرای پنجمین کنفرانس بین المللی Walk 21 با شعائر شهرهایی برای مردم باشد.

 

 

جان گل، معمار دانمارکی و همکار مولف کتاب "فضاهای عمومی- زندگی عمومی"که مطالعه ای است درباره آنچه سبب می شود فضاهای شهر کپنهاگ کار کنند، در این باره می گوید: "در کپنهاک، ما پیشگام روش مطالعه سیستمی و ثبت مردم در شهر بوده ایم. بعد از بیست سال تحقیقات، ما قادر بوده ایم  ثابت کنیم که این گامها چهار برابر بیشتر زندگی عمومی را ایجاد کرده اند." مدیریت شهر کپنهاگ برای تبدیل این شهر به یکی از بزرگترین شهرهای پیاده مدار جهان، برنامه ریزی گسترده ای را انجام داده است. در ذیل، برنامه 10 مرحله ای کپنهاگ برای ایجاد یک شهر پیاده مدار ارائه شده است.

ادامه مطلب را می توانید در پایگاه خبری شهر الکترونیک در اینجا ملاحظه فرمایید.

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ۱٠:٠٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٠/٢٧
تگ ها :

هامبورگ: پایتخت سبز اروپا در سال 2011

 اتحادیه اروپا عنوان پایتخت سبز اروپایی سال ۲۰۱۱ را در فوریه سال ۲۰۰۹ در بروکسل به شهر هامبورگ آلمان اعطا کرد. هامبورگ به همراه استکهلم که پایتخت سبز اروپایی سال ۲۰۱۰ انتخاب شد، دو شهری بودند که برای اولین بار جایزه‌ای را تحت عنوان دو دوستدار‌ترین شهرهای زیست محیطی در اروپا دریافت کردند. برای کسب این عنوان، در مجموع ۳۴ شهر از ۱۷ کشور اروپایی مختلف با یکدیگر رقابت کردند. فرآیند انتخاب دو مرحله‌ای بود؛ در مرحله اول، گروهی از متخصصان، شهر‌ها را براساس معیارهای فنی که طیف گسترده‌ای از موضوعات همچون مشارکت در حفاظت اقلیمی، حمل و نقل، فضاهای سبز، کیفیت هوا، کنترل آلودگی صوتی، مدیریت زباله و استفاده از آب را شامل می‌شد، ارزیابی کرده و سرانجام بهترین نامزدها را به هیات داورانی که مسؤول انجام مرحله دوم مسابقه بودند، معرفی کردند.

 

 

هشت شهری که برای راهیابی به مرحله دوم در نوامبر سال ۲۰۰۸ اعلام شدند، عبارت بودند از: آمستردام، بریستول، فرایبورگ، هامبورگ، کپنهاگ، مانس‌تر، اسلو و استکهلم. دلایل انتخاب و اولویت بندی این شهر‌ها نه فقط فعالیت‌های زیست محیطی که این شهر‌ها به اجرا گذاشته‌اند بلکه چشم اندازهای بلندمدت و راهبردهای آینده آن‌ها برای اجرا بود. شهر هامبورگ محل سکونت 4.3 میلیون سکنه در منطقه کلانشهری است که 1.8 میلیون نفر از آن‌ها در مرکز شهر زندگی می‌کنند. علاوه بر این، بیش از ۳۰۰ هزار نفر از شهروندان سفرهای رفت و برگشت روزانه از حومه به شهر و بالعکس برای کار دارند. هامبورگ بیش از ۵۰۰ کارخانه صنعتی را در خود جای داده و سومین بندر بزرگ اروپا است.

ادامه مطلب را می توانید در پایگاه خبری شهر الکترونیک در اینجا ملاحظه فرمایید.

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ٦:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٠/٢٠
تگ ها :

نظرخواهی از دانشجویان نیمسال اول 90-91

 با توجه به اتمام نیمسال اول تحصیلی 1390-1391 از کلیه دانشجویانی که در این ترم با بنده کلاس داشته اند، درخواست می گردد نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را حتما با ذکر نام درس برای اینجانب ارسال دارند. پیشاپیش از تمامی کسانی که در این نظرخواهی مشارکت می نمایند سپاسگزاری کرده و امیدوارم که نتایج این امر سبب ارتقاء هرچه بیشتر کیفیت دروس ارائه شده به دانشجویان ترم های آتی گردد.

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ٥:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٠/۱٤
تگ ها :

زلزله تبریز: آلزایمر شهری

دوست گرانقدر، آقای مهندس محسن اکبرزاده با قلم شیوای خود مطلب جالبی درخصوص زلزله تبریز نوشته است که بخش هایی از آن در زیر آورده شده است:

- وقتی به رویداد‌های مهم در شهرسازی نگاهی می‌اندازیم هر رستاخیزی را پیامد یک شوک شدید، به ذهن شهر می‌بینیم. شکل گیری بناهای بلندمرتبه در شیکاگو پس از آتش سوزی بزرگ و یا تغییر نظام شهرسازی پاریس پس از انقلاب و یا بازسازی‌های چندباره تبریز پس از زلزله‌هایی که ذهن تبریز را از حافظه زندگی‌های پیشین شهر پاک کرده است.

 

 

- تبریز زخم فراموشی‌هایی را دارد که با نگاه هر رهگذر کنجکاوی باز به خارش می‌افتد. شهر هر چه به خانه فکر می‌کند پیش‌تر از قاجار را به خاطره ندارد. بازار فقط می‌داند که بازار است اما این که چگونه بازار شده را چندان اطمینان ندارد. در ترکیب رودخانه در دوره رضاخانی دست برده‌اند. خیابان‌ها سمت و سویشان را از دست داده‌اند. مسجد کبود تصویری محو از خاطره‌ای است که بیشتر، نداشته‌هایش معرفی‌اش می‌کند. کسی درباره ارگ چیزی نمی‌گوید. محله‌ها وجه تسمیه خود را از خاطره برده‌اند. تبریز را شهر اولین‌ها می‌دانند. چون تبریز عادت کرده است همه چیز را از اول شروع کند.

- با این حال تبریز هر صبح که بیدار می‌شود با یک شوک جدید مواجه است. هر روز صبح باید به برج تازه‌ای سلام کند که نه تنها در حافظه شهر شناخته نمی‌شود بلکه در آینده شهر نیز چندان پایایی ندارد. سازندگان این برج‌ها که بی‌هیچ تقیدی به منظر تاریخی شهر در هر نقطه‌ای از شهر جوانه زده‌اند در تبلیغات هوش ربای شهریشان از تعداد ریشتر‌هایی سخن می‌گویند که بنایشان قابلیت تحمل آن را دارد. ولی کسی توجه ندارد که با توجه به رودهای جاری در زمین کاسه شکلی که تبریز در آن واقع شده و دو گسل مهم آن را ترک داده‌اند، سطح آب‌های زیرمینی بسیار بالا است و در هنگام زلزله سبب پدیده لیکوفکشن شده و از اساس زمینی زیر پای برج نمی‌ماند که حالا کار به مقاومت برسد.

 

متن کامل این مطلب را می توانید در اینجا و سایر نوشته ها و مصاحبه ها درخصوص پرونده زلزله تبریز را در پایگاه خبری شهر الکترونیک ملاحظه فرمایید.

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ٧:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٠/۳
تگ ها :