طرح و شهر

بیان مسائل تخصصی معماری و شهرسازی، ایجاد مکانی برای هم اندیشی و تبادل نظر، اطلاع رسانی و افزایش دامنه آگاهیهای عمومی و فردی درباره موضوعات مختلف حرفه ای، از اهداف اصلی ایجاد این فضای مجازی می باشد

تجربه ای عملی از طراحی شهری مشارکتی در ایران

مهندسین مشاور نگین شهر آینده با مدیریت دوستان گرانقدرم خانم دکتر شادی عزیزی و آقای دکتر حمیدرضا موسوی جهت انجام پروژه پیاده راه سازی محدوده حوزه تاریخی شهر تهران (حصار صفوی) روش های مبتکرانه جدیدی را در حال آزمون هستند که شاید بتوان آنها را در زمره اولین تجارب عملی طراحی شهری مشارکتی در ایران دانست. از جمله این راهکارهای خلاقانه و پژوهش محور، تشکیل گروههای کاری متشکل از بازیگران تاتر جهت انجام نمایش های خیابانی به منظور جمع آوری اطلاعات از ساکنان و کسبه محل به منظور بازشناسی خاطرات و منظر ذهنی آنان می باشد. برگزاری کارگاه تجربی شناخت تهران در آذرماه 1389 در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز با عنوان شهر، هنر، مردم و با هدف برانگیختن حساسیت دانشجویان نسبت به پیرامون خود و همچنین، ایجاد وبلاگ خط یازده و رادیوی اینترنتی،  ابزارهای دیگر به کار رفته جهت تماس با ذینفعان پروژه و جمع آوری داده های مرتبط از آنان بوده است. دربخشی از مقدمه این وبلاگ آمده است:

تهران شهریست چند لایه. شهریست که در آن زندگی می کنیم بی آنکه نه ما او را بشناسیم و نه آنکه او ما را بشناسد. در این شهر تکه هایی وجود دارد که در بین لایه های بیشمارش گم شده است که با پیدا کردنشان و کنار هم قرار دادن همگی این تکه های پیدا و پنهان، شهری جدید پدیدار می گردد که هم ما برای او آشناییم و هم او برای ما !

تهران ناشناخته کنونی از زهدان حصار صفوی محصور در میان برج بارو هایی بلند زاده شده که در محدوده تقریبی منطقه دوازده تهران بزرگ امروزی قرار گرفته است که خواستگاه و ریشه های هر یک از اهالی این شهر به مثابه تکه های گمشده ایست که در آنجا جامانده است. ما، گروهی از جویندگان، به دنبال تکه های گمشده تهرانی می گردیم که در لایه هایش گم شده است، تا در واقع از این طریق خود را بجوییم و در این راه هر جوینده به روش های سازگار با مهارتها، تجربیات و کنجکاویهایش به جستجوی تهران می آید و رسانه خودش را برای ارائه آنها استفاده می نماید.
اگر می خواهید در سفر به این تهران گمشده و کشف شهر جدید با ما همراه باشید تا در کنار هم این کار را انجام بدهیم فعلا راههای زیر وجود دارد و به زودی راههای ارتباطی جدیدی نیز ایجاد می گردد.

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ٥:۳٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱٠/٢۱
تگ ها :

ترافیک و آلودگی هوای تهران امروز

مصاحبه اینجانب با روزنامه وطن امروز که نقش مسائل گوناگون مرتبط با حمل و نقل بر آلودگی هوای شهر تهران را مورد بررسی قرار داده است در صفحه اول این روزنامه در تاریخ چهارشنبه اول دی ماه 1389 منتشر گردیده است. بخشی از این مطلب در زیر آورده شده و علاقمندان جهت خواندن کل مطلب می توانند به اینجا مراجعه نمایند:

آلودگی هوای تهران که در ماه اخیر به سریالی تکراری مبدل شده و شهروندان تهرانی و مسؤولان را با نگرانی‌های جدی روبه‌رو کرده است از عوامل به هم‌پیوسته‌ای نشأت می‌گیرد که تردد وسایل نقلیه موتوری را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین علل آن نام برد. با این وجود آلودگی هوا امری نیست که یک ‌شبه ایجاد شود بلکه به مرور زمان با افزایش آلاینده‌ها و پایداری هوا شدت می‌یابد. از این رو باید برای پیشگیری از آن بیشتر از درمان اضطراری سرمایه‌گذاری شود زیرا اقدامات ضربتی به دلایل احساسی و مقطعی بودن نمی‌تواند ما را به نقطه مطلوب برساند. واقعیت این است که در مقوله ترافیک همه می‌دانند ترافیک یک موضوع چندبخشی و بسیار گسترده است و تنها شهرداری یا دولت نمی‌تواند متولی ساماندهی آن باشد. بلکه تصمیم‌گیری‌ها باید به‌طور یکپارچه و با یک کار کارشناسی و در طول زمان صورت پذیرد. نکته اینجاست که جمعیت کلانشهر تهران در شب حدود 8 میلیون نفر است که این جمعیت در طول روز به 15 میلیون نفر می‌رسد و این نشان می‌دهد که بحث ترافیک و آلودگی ناشی از عوامل اتفاق افتاده در خود شهر تهران نیست بلکه هجوم میلیونی سفرهای روزانه بویژه از شهرهای اطراف تهران کار را به مراتب سخت‌تر کرده است. هرچند ساخت مسکن مهر و واگذاری مسکن ارزان قیمت به اقشار کم‌درآمد مردم کار خوبی است اما تبعات آن می‌تواند دردسرساز باشد به‌طوری که نبود اشتغال در کنار شهرک‌های مسکن مهر می‌تواند این مناطق را تنها به شهرک‌های خوابگاهی تبدیل کند و ورود جمعیت حومه را به تهران شدیدا افزایش دهد....

  
نویسنده : خشایار کاشانی جو ; ساعت ٤:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱٠/۱
تگ ها :